loading...
چگونه چشمي سالم داشته باشيم
هانیه شاکری بازدید : 58 شنبه 04 آبان 1398 نظرات (0)

در ادامه 10 دليل اصلي قرمزي چشم را به شما معرفي كرده و راه‌حل هريك را نيز برايتان شرح خواهيم داد. توجه كنيد كه اين موارد در طول يك ماه مي‌تواند شما را پرانرژي كند.

1. خشكي چشم


وقتي چشم‌هايتان خشك شود، كمي متورم شده و مي‌سوزد. همين التهاب موجب قرمزي چشم مي‌شود. خشكي چشم در افراد بالاي 50 سال بيشتر رايج است اما شاهد قرمزي چشم ميان جواناني كه زياد به صفحه رايانه نگاه مي‌كنند نيز هستيم. دكتر هولزمن مي‌گويد: هنگام مشاهده مانيتور، به اندازه كافي پلك نمي‌زنيم كه اين كار موجب خشكي چشم مي‌شود.»

راه‌حل: استفاده از قطره اشك مصنوعي مي‌تواند موجب مرطوب شدن چشم‌ها شود كه كاهش التهاب و قرمزي چشم را به همراه دارد. ضمنا هنگام كار با رايانه يا گوشي تلفن همراه سعي كنيد بيشتر پلك بزنيد. مثلا مي‌توانيد هر 20 دقيقه، به مدت 20 ثانيه به چند متر آنطرف‌تر نگاه كنيد.

2. حساسيت فصلي


مواد آلرژي‌زا (آلرژن) مانند گرده و چمن مي‌توانند موجب تورم و التهاب چشم‌ها و در نهايت قرمزي چشم شوند. زيرا آلرژي‌ها موجب خارش چشم شده و شما را مجبور به ماليدن آن‌ها مي‌كند.

راه‌حل: از طريق اعمال كمپرس سرد به مدت 15 دقيقه در روز بر روي چشم‌ها، قرمزي و التهاب چشم را كم كنيد. سپس با پزشك معالج خود در مورد بهترين روش كنترل آلرژي‌تان مشورت كنيد. وي احتمالا به شما آنتي هيستامين توصيه مي‌كند كه موجب كاهش واكنش بدن به آلرژن‌ها مي‌شود. اما از آنجايي كه آنتي هيستامين‌ها موجب خشكي چشم مي‌شوند، بهتر است از قطره مصنوعي چشم براي مرطوب كردن آن استفاده كنيد.

3. داروهاي خاصي مصرف كنيد


فقط آنتي هيستامين‌ها نيستند كه موجب قرمزي چشم‌ها مي‌شوند. دكتر جفري آنشل مي‌گويد كه قرص‌هاي خواب‌آور، داروهاي ضد اضطراب و حتي مسكن‌هايي مانند ايبوپروفن مي‌توانند با كاهش گردش خون در بافت چشم و اطراف آن موجب خشكي و قرمزي چشم شوند.

راه‌حل: به كمك اشك مصنوعي مي‌توانيد قرمزي و خشكي چشم‌هايتان را برطرف كنيد. اما براي يافتن راه‌حلي درازمدت بهتر است با پزشك خود مشورت كنيد تا يا ميزان آن داروي را تنظيم كنيد و يا اينكه از داروي جايگزين به جاي آن استفاده كنيد.

4. خواب كافي نداريد


فرقي نمي‌كنيد به چه دليلي شب قبل تا ديروقت بيدار مانده‌ايد: كار اضافي، تماشاي فيلم يا مطالعه. چشم‌ها بايد براي مدت طولاني بسته باشند تا لايه‌هاي اشك مجددا توليد شده و پر شوند. خواب ناكافي موجب قرمزي چشم مي‌شود.

راه‌حل: باز هم استفاده از قطره اشك مصنوعي مي‌تواند با مرطوب كردن چشم‌ها آن را مرطوب كند. اما فراموش نكنيد كه 7 تا 8 ساعت خواب شبانه براي بدنتان ضروري است.

5. مصرف مشروبات الكلي


دكتر آنشل مي‌گويد: «الكل موجب كاهش گردش خون در رگ‌ها شده كه سپس باعث افزايش خون ورودي به رگ‌هاي چشم مي‌شود. به همين دليل آن‌ها قرمز به نظر مي‌رسند.»

راه‌حل: سعي كنيد مصرف مشروبات الكلي را ترك كنيد. استفاده از قطره چشم نيز مناسب است.

 

خشكي چشم
6. مصرف سيگار


دود سيگار موجب انقباض رگ‌هاي چشم شده كه خشكي سطح چشم را نيز در پي دارد. زماني كه بدن متوجه خشكي و عدم گردش خون كافي در چشم مي‌شود، تلاش مي‌كند تا از طريق گشاد كردن رگ‌هاي خوني جبران كند. اين اتفاق در نهايت موجب قرمزي و احتمالا خشكي چشم خواهد شد.

راه‌حل: سعي كنيد مصرف سيگار را ترك كنيد. در غير اين صورت، يك ساعت در هواي آزاد بمانيد تا قرمز چشم‌هايتان برطرف شود.

7. چشم‌هاي صورتي داريد!


التهاب ملتحمه يا كنژنكتيويت موجب صورتي يا قرمز شدن چشم‌ها مي‌شنود. كنژنكتيويت آلودگي باكتريايي يا ويروسي است كه به يك يا هر دو چشم هجوم مي‌برد. اين ويروس به شدت واگيردار بوده و مي‌تواند تنها از طريق مالش چشم‌ها از چشمي به چشم ديگر منتقل شود. اين آلودگي موجب التهاب در بافت چشمي و اطراف آن مي‌شود كه قرمزي و تورم چشم‌ها را در پي دارد. خارش، سوزش، ترشحات مخاط مانند چشم و حساست به نور از جمله علائم ديگر كنژنكتيويت است.

راه‌حل: در ابتدا حتما با يك چشم پزشك مشورت كنيد تا ببينيد كنژنكتيويت شما از نوع باكتريايي است يا ويروسي. اگر ويروسي است كه بايد بين 2 تا 3 هفته با آن مدارا كنيد. (قطره چشم استروئيد مي‌تواند موجب كاهش قرمزي و تورم چشم شود.) اگر هم باكتريايي باشد، مي‌توانيد از قطره چشم آنتي بيوتيك استفاده كنيد.

8. شنا در استخر


تركيبات كلر موجود در استخر موجب كشته شدن باكتري‌هاي مفيد چشم مي‌شود كه قرمزي و سوزش را به دنبال دارد.

راه‌حل: شستشوي چشم با محلول آب و نمك و يا اشك مصنوعي مي‌تواند به كمكتان بيايد. اگر هم در طول شنا از لنز طبي استفاده كرديد، بلافاصله پس از پايان شنا آن‌ها را دربياوريد. در ضمن، سعي كنيد كه از عينك شنا براي دفعات بعدي استفاده كنيد.

9. پاره شدن رگ خوني


رگ‌هاي خوني چشم مي‌تواند در نتيجه فشار زياد مانند سرفه‌هاي شديد، خوابيدن در حالتي كه به چشم‌هايتان فشار بيايد و يا آسيب ديدن چشم‌ها مانند مشت خوردن در چشم يا بر اثر تصادف پاره شوند. هنگامي كه يك رگ خوني پاره شود، خون زير سطح چشم جمع مي‌شود. به همين دليل ممكن است سفيدي چشم به طور كامل يا ناقص قرمز شود. دكتر هولزمن مي‌گويد كه اين اتفاق چندان جدي نيست و فقط خطرناك به نظر مي‌رسند.

راه‌حل: متاسفانه در اين مورد هيچ كاري از دستتان برنمي‌آيد و فقط بايد يك هفته منتظر بمانيد تا برطرف شود.

10. استفاده بيش از حد قطره چشم


مصرف بيش از حد قطره چشم مي‌شوند مشكل قرمزي چشم را به شكلي عجيب بدتر كند. دليلش نيز اين است كه قطره چشم از طريق انقباض رگ‌هاي خوني و كاهش گردش خون اثر مي‌گذارد.

راه‌حل: اگر به ميزان بسيار كمي از قطره چشم استفاده مي‌كنيد، مثلا هفته‌اي يك بار)، مشكلي نيست. اما اگر روزانه به مدت يك يا دو هفته مجبور به استفاده از قطره چشم و اشك مصنوعي شديد، بهتر است آن را با يك چشم پزشك در ميان بگذاريد تا ببينيد علت ريشه‌اي قرمزي چشم‌هايتان چيست. زماني كه مشكل ريشه‌اي را حل كرديد، ديگر مجبور به استفاده بيش از حد قطره چشم نيستيد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 28
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 79
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 823
  • بازدید کلی : 4,805